Program Rozwoju Szkoły Podstawowej nr 8 im. Karola Wojtyły w Sosnowcu na lata 2014-2019 powstał na podstawie:
- diagnozy potrzeb i oczekiwań uczniów, rodziców i nauczycieli;
- analizy wyników sprawdzianów kompetencji;
- wniosków z posiedzeń Rady Pedagogicznej;
- wniosków zespołów przedmiotowych;
- informacji o efektach pracy nauczycieli i ich oceny;
- mocnych i słabych stron pracy szkoły wyłonionych w raportach ewaluacji wewnętrznej;
- projektów potrzeb doposażenia placówki.
Szkoła Podstawowa nr 8 jest jednostką budżetową, prowadzoną przez Gminę Sosnowiec Jest sześcioletnią szkołą podstawową, realizującą zadania w zakresie dydaktyki, wychowania i opieki nad uczniami zgodnie z ustawą o systemie oświaty z dnia 7 września 1991r. , Statutem Szkoły, na podstawie aktu założycielskiego. Jest szkołą posiadającą certyfikat „Śląskiej Szkoły jakości”.
Podstawa prawna Rozporządzenie MEN z dnia 7października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. (Dz. U. z 2009r. Nr 168, poz. 1324),
MISJA SZKOŁY:
"Najważniejszą rzeczą jest to, aby nauka była dla dziecka radością i wyzwoleniem własnej twórczości. Przywróćmy więc prawo pierwszeństwa takim wartościom jak: odczuwanie, przeżywanie, tworzenie, miłość"
Jesteśmy po to, aby we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym wychować i edukować człowieka XXI wieku, dobrego patriotę i Europejczyka, człowieka aktywnego, kreatywnego i sprawnego psychicznie, potrafiącego odnaleźć się w otaczającym go świecie.
Zapewniamy naszym uczniom wysoką jakość nauczania, wychowania i opieki, klimat życzliwości, bogatą ofertę zajęć pozalekcyjnych, zajęcia wspierające ucznia.
Działamy po to, aby:
Nasi uczniowie:
- byli dobrze przygotowani do podjęcia nauki na wyższym etapie edukacyjnym;
- umieli współżyć w rodzinie, środowisku lokalnym, ojczyźnie, w zjednoczonej Europie;
- potrafili korzystać z różnych źródeł informacji, a zwłaszcza, posługiwać się technologią informacyjną;
- byli gotowi do samodzielnego myślenia i podejmowania działań poprzez pracę w różnych organizacjach młodzieżowych i strukturach samorządowych.
Ich rodzice:
- darzyli nas zaufaniem;
- byli partnerami w podejmowaniu działań wychowawczych;
- aktywnie uczestniczyli w kształtowaniu systemu wartości u swoich dzieci;
- brali czynny udział w życiu szkoły;
- otrzymali pełną informację o osiągnięciach swoich dzieci;
- otrzymali fachową pomoc psychologiczno – pedagogiczną.
Pracownicy szkoły:
- mieli satysfakcję z wykonywanej pracy;
- mieli możliwość doskonalenia i rozwoju zawodowego;
- realizowali swe życiowe posłannictwo.
Szkoła:
- cieszyła się zaufaniem w środowisku;
- była nowocześnie administrowana;
- była otwarta na proces integracyjny Europy, świata;
- była miejscem, w którym pomaga się odnieść sukces każdemu człowiekowi.
WIZJA SZKOŁY:
Jeżeli misja zakończy się sukcesem to szkoła wyposaży ucznia w:
- wiedzę dostosowaną do jego rozwoju i niezbędną do kontynuacji nauki w gimnazjum;
- umiejętności korzystania z technologii informatycznej i posługiwanie się językiem obcym;
- wiedzę i umiejętności stosowania wiedzy w praktyce;
- umiejętności prezentowania postaw proekologicznych, dbania o zdrowie i bezpieczeństwo własne i innych.
Jeżeli misja zakończy się sukcesem to szkoła wychowa:
· ucznia kulturalnego, pracowitego, tolerancyjnego, samodzielnego, wrażliwego.
· młodego człowieka odpowiedzialnego za siebie i innych.
Szkoła dążyć będzie do osiągnięcia modelowych cech absolwenta
ABSOLWENT NASZEJ SZKOŁY
Jest:
Pracowity, rzetelny, systematyczny, samodzielny, koleżeński, wrażliwy na potrzeby innych ludzi;
Umie:
Poprawnie wyrażać swoje emocje, uczyć się postrzegać otaczający świat, komunikować się z innymi;
Ma świadomość:
Odpowiedzialności za siebie i za innych, poszanowania wspólnego dobra, tolerancji, bycia częścią większej grupy i społeczności;
Potrafi:
Współtworzyć życie społeczne grupy do której należy, rozpoznać wartości;
Dostrzega:
Niebezpieczeństwo płynące z nieprzemyślanych wyborów.
Jest przygotowany do odpowiedzialnego kształtowania własnego życia i prawidłowych wyborów życiowych.
CELE I ZADANIA SZKOŁY
- Kształcenie uczniów i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności niezbędne na kolejnym etapie edukacyjnym.W
- yposażenie uczniów w umiejętności wykraczające poza ramowy plan nauczania, szczególnie w zakresie nauczania języków obcych i informatyki.
- Zapewnienie atrakcyjnej i wartościowej oferty edukacyjnej umożliwiającej kształcenie i rozwijanie umiejętności i talentów każdego ucznia.
- Wzbogacenie procesu dydaktycznego poprzez wykorzystanie komputera w czasie różnych zajęć przedmiotowych.
- Poznawanie i rozbudzanie zainteresowań uczniów, stwarzanie możliwości rozwoju oraz samorealizacji.
- Wzbogacanie poczucia tożsamości narodowej, kulturowej i historycznej, kształtowanie poczucia „bycia” Europejczykiem.
- Kształtowanie społeczne pożądanych postaw i zachowań.
- Rozwijanie wrażliwości moralnej i estetycznej uczniów; dbałość o środowisko przyrodnicze.
- Wyrabianie szacunku do osób niepełnosprawnych.
- Kształtowanie zachowań sprzyjających zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi fizycznemu i psychicznemu uczniów, propagowanie zdrowego stylu życia.
- Rozpoznawanie i udzielanie wszelkiej pomocy potrzebującym uczniom.
- Poszanowanie praw dziecka i ucznia.
- Zagospodarowanie uczniom wolnego czasu zgodnie z ich potrzebami, oczekiwaniami i zainteresowaniami.
- Współdziałanie wszystkich podmiotów szkoły. Doskonalenie współpracy między nauczycielami, rodzicami i uczniami.
- Promowanie szkoły, pozyskiwanie sojuszników, współdziałanie z mediami, prasą.
- Zapewnienie bezpiecznej i nowoczesnej bazy dla pełnej realizacji celów i zadań szkoły.
Naszym wspólnym celem jest stworzenie bezpiecznego i przyjaznego dla dzieci miejsca, w którym:
- będzie panować dobry "klimat wychowawczy"
- dzieci zostaną otoczone fachową opieką;
- zostaną stworzone warunki indywidualnego rozwoju każdego ucznia, uwzględniające jego specyficzne potrzeby oraz zdobywania przez nich nowych wiadomości i umiejętności.